
Baranya történetének egyik legsúlyosabb légi katasztrófájában egy kecskeméti férfi is életét vesztette. A repülőbaleset nem sokkal a felszállás után történt, a lezuhant gép kigyulladt.
A tragédia a Pécs-Pogány repülőtértől mindössze néhány kilométerre, Pogány közelében történt 2018. május 31-én. A Magnus Aircraft Zrt. eFusion típusú elektromos kisrepülőgépe 10 óra körül szállt fel, két kört tett meg, majd – kezdetben ismeretlen okból – lezuhant, és kigyulladt. A repülőbalesetben egy 61 éves kecskeméti B. János és egy 42 éves férfi halt meg.
Kukorica földbe csapódott a gép
A repülőgép a repülőtértől nagyjából másfél kilométerre, az 58-as főút keleti oldalán, egy kukoricaföldön csapódott a földbe. A becsapódás következtében a környező növényzet 5-10 méteres sugarú körben megégett. A tűz oltásában több mint tíz tűzoltóegység vett részt. A rendőrség légi közlekedés veszélyeztetése miatt indított eljárást, amelybe szakértőket is bevontak.
A repülőbalesetet nem lehetett túlélni
Két hónappal a tragédia után, 2018. augusztus 1-jén a Magnus Aircraft Zrt. közleményben jelezte, hogy elkészült a baleset előzetes hatósági jelentése. A dokumentum szerint nincs bizonyíték arra, hogy műszaki meghibásodás vagy a pilóták egészségügyi állapota idézte volna elő a katasztrófát. A vizsgálat során nem merült fel adat arra vonatkozóan sem, hogy a repülőgép szerkezete vagy rendszere a baleset előtt hibás lett volna.
A balesetet vizsgáló Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezetének (KBSZ) előzetes jelentése szerint a repülő rendelkezett érvényes repülési engedéllyel, a fedélzeti adatrögzítő működött, és értékelhető adatokat rögzített, a hangfelvételt kivéve. A dokumentumban az is szerepelt, hogy „a baleset nem volt túlélhető”, vagyis az utasok életét azonnali orvosi beavatkozás sem menthette volna meg.
Kiderült, mi okozta a bajt
2019 áprilisában a Magnus Aircraft Zrt. közölte, hogy a Pécsi Rendőrkapitányság megszüntette a gondatlanságból elkövetett légi közlekedés veszélyeztetése miatt indított büntetőeljárást. Ezt a rendőrség akkor több sajtóorgánumnak is megerősítette – számolt be róla a Bama.hu.

A vizsgálatok végső következtetése szerint a baleset egy túldöntött jobb fordulatban bekövetkezett átesés miatt történt, amelyhez a pilóta vezetéstechnikai hibája vezetett. Nem volt motorleállás, semmilyen műszaki vagy szerkezeti meghibásodás nem történt, és nem utalt semmi sem nem megfelelő súlyponthelyzetre vagy túlterhelésre. A határozat megállapította, hogy a repülő kormányrendszere is hibátlanul működött.
A balesethez hozzájárulhatott a parancsnokpilóta megkésett reakciója és az is, hogy a repülőgép nem rendelkezett elegendő repülési magassággal.
Kecskeméten mutatták be a típust 2016-ban
A repülőgépgyár eFusion típusú világelső elektromos, kétüléses, oktató és alap műrepülésre alkalmas repülőgépét 2016 szeptemberében mutatták be Kecskeméten, a matkópusztai repülőtéren. A mindössze 410 kilós repülő géptestét a kecskeméti Magnus Aircraft Zrt. fejlesztette és gyártotta, a hajtásrendszert pedig a magyar és a német Siemens mérnökei alkották meg.
Forrás: baon.hu