
Lesz vasúti összeköttetés a belváros és Ferihegy között, de új reptér építéséről is döntött a kabinet. Ez utóbbi az áruforgalmat veszi majd át a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtértől. Ezeket Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter árulta el keddi sajtótájékoztatóján.
Az utasforgalom az év első részében is emelkedett. Hogy ezt gyorsabban lehessen pörgetni, két dolog fog történni. Elindul a harmadik terminál építése, amelynek alapkövét ősszel teszik majd le. A gyorsforgalmi út kiszélesítésére és felújítására is elkülönítettek már forrást, illetve kötöttpályán is megindul viszont a munka.
A cél, hogy közvetlen járat legyen a reptér és a Nyugati pályaudvar között. A fejlesztések összértéke körülbelül 1 milliárd euró lenne.
Ez a beruházás nem párhuzamos sínpárt jelentene, Kőbányától ugyanis ugyanazon a pályán haladna a vonat, illetve bekapcsolódna a Szolnok-Debrecen vonalba is.
„A vasút gyorsabb, zöldebb és kiszámíthatóbb, nincsenek dugók” – emelte ki Nagy Márton. Hozzátette: a vonzáskörzetét is megemeli majd a reptérnek a vasút.
A beruházás koncessziós alapon működne, azaz a kormány nem egyben fizeti ki a beruházást, hanem hosszú évek alatt, részletekben. Ehhez külföldről és hazánkból is várják a beruházókat ehhez. Mint mondta: ez egy munka kezdete, a feladat megvan, de a részletekről majd csak később lehet tájékoztatást adni, például, hogy honnan és milyen útvonalon indulnak majd a vonatok a reptérről.
Jöhet az új reptér
Szintén fontos terület a repülőtér áruforgalmának növelése is. Az elmúlt években ez már 12 százalékkal nőtt, tavaly 300 ezer tonna forgalom volt egy évben. Ez nagyobb, mint Bécsben és Münchenben. A régióban tehát ebben a tekintetben Budapest vezető pozícióba került.
Hogy ott is maradjon, fejlesztenünk kell az üzletágat
– húzta alá Nagy Márton. Mint mondta: felismerték, hogy a fogyasztás nagyon eltolódott az e-kereskedelem irányába, a régióban is innen jutnak el a megrendelt termékek a szomszédos országokba. Emiatt is kell mindenképp bővíteni a kapacitásokat.
A légi áruk 84 százaléka Ázsiából és az Egyesült Államokból érkezik, Európából mindössze 14 százalék jön. Kína uralja a területet, 43 százalékkal.
A Liszt Ferenc reptérnek a cargo kapacitása 400-450 ezer tonnánál van, ezt pedig a jelenlegi volumennel gyorsan el fogja érni Magyarország. Viszont az utasszállító gépekkel folyamatos harcot vívnak majd a leszállóhelyekért és időpontokért. A jelenlegi trend szerint a teherszállítók kiszorulhatnak. Ferihegy ugyanis nem non-stop reptér, éjjel repülési tilalom van.
A feladat adott: kell egy új cargo reptér, de ennek megvalósításánál több szempontot is figyelembe kell venni.
Non-stopnak kell lennie, így tehát lakóhely nem lehet a közelében. Fontosak a csatlakozási pontok is, tehát legyen vasút és autóút is a közelben. Jelenleg 5-6 helyszín merült fel. Itt is koncesszióban gondolkodnak, a következő hetekben készül el a brossúra és ez alapján keresik majd a befektetőket.
Bírja majd a MÁV?
Felmerülhet a kérdés, hogy elbírja-e a jelenlegi vasúti rendszer a plusz terhelést majd, ha közvetlen sínpár nem lesz a Nyugati és a reptér között?
Nagy Márton a Mandinernek ezzel kapcsolatban elmondta: hogy a terhelést hogyan tudják elosztani, szintén a tervezés feladata. De felmerült, hogy például egy szolnoki, vagy debreceni vonat megállhat a reptérnél is.
Kvázi egy kis kitérő lesz ez majd a vonatoknak
– mondta lapunknak a miniszter.. A nyomvonal viszont nem lakott területen fog haladni, egyébként már most is vannak sínek a reptér területén, akár ezeket is használhatják.
Másik kérdésünkkel kapcsolatban, hogy a kormány mire fordítja a százmilliárd forintnyi osztalékot, amelyet a reptérből kaptak, Nagy Márton elárulta: ez a pénz költségvetésbe megy, a hiányt javítva növeli majd a bevételi oldalt. A következő években egyébként 20-30 milliárd forintos stabil osztalékot tud majd kivenni az állam a repülőtérből. Májusban egyébként az MVM-ből is jelentős osztalékot kapott a költségvetés, így az előző havi mérleg rendkívül kedvező lesz a miniszter előrejelzése szerint.
Üzent Karácsony Gergelynek is
„Miért nem mondja, hogy elcsesztem, miért nem lehet normálisan beszélni? Csak fenyegetőzik, ez egy felelőtlen polgármester kapálózása” – így vágott vissza Karácsony Gergely főpolgármesternek Nagy Márton a tájékoztatón. A miniszter a múlt heti inkasszóra utalt ezzel, mert szerinte Karácsony csak vádaskodik és zsarol, de közben egyszer sem üzente meg a kormánynak, hogy bajban van a főváros. Ez esetben Nagy Márton ígérete szerint segítettek volna. Ugyanakkor jogvédelmet nem lehet kérni adó ellen, ilyen opció nincs a törvényekben.
Forrás: https://mandiner.hu/