A GVH által működtetett online árfigyelőben listázott 2547 termékből 1044-nek csökkent, 1185-nek nem változott, és 319-nek emelkedett az ára a március 17-én bevezetett árrésstop óta 

Hírek itt és most
Forrás: pixabay

7

gazdaság+

A GVH által működtetett online árfigyelőben listázott 2547 termékből 1044-nek csökkent, 1185-nek nem változott, és 319-nek emelkedett az ára a március 17-én bevezetett árrésstop óta – írja a Portfolio.

https://ad.adverticum.net/external/7749645.html?goa3&v&externalhost=%2F%2Fad.adverticum.net%2Fexternal&statichost=%2F%2Fad.adverticum.net&location=%2F%2Fad.adverticum.net%2Fbanners%2F7749642%2F&target=_blank&timestamp=1742806144738&referer=https%3A%2F%2Fhvg.hu%2F&referer.e=https%253A%252F%252Fhvg.hu%252F&cthref=https%3A%2F%2Fad.adverticum.net%2FC%2F1920588%2F7749643%2F774964500%2F1742806143802%2Fhvg.hu%2F7749644%2F%3Fu%3D2407231148342942551322&cthref.e=https%253A%252F%252Fad.adverticum.net%252FC%252F1920588%252F7749643%252F774964500%252F1742806143802%252Fhvg.hu%252F7749644%252F%253Fu%253D2407231148342942551322&gdpr=1&consent=CQCXQYAQCXQYAAKA1AHUA_FsAP_gAEPgAA6gKYtV_G__bWlr8X73aftkeY1P9_h77sQxBhfJE-4FzLvW_JwXx2ExNA36tqIKmRIAu3bBIQNlHJDUTVCgaogVryDMak2coTNKJ6BkiFMRO2dYCF5vmwtj-QKY5vr993dx2B-t_dr83dzyz4VHn3a5_2a0WJCdA5-tDfv9bROb-9IOd_58v4v8_F_rE2_eT1l_tevp7D9-cts7_XW-9_fff79Ln_-uB_–Cl4BJhoVEAZZEhIQaBhBAgBUFYQEUCAAAAEgaICAEwYFOwMAl1hIgBACgAGCAEAAKMgAQAACQAIRABAAUCAACAQKAAMACAYCABgYAAwAWAgEAAIDoEKYEECgWACRmREKYEIQCQQEtlQgkAQIK4QhFngQQCImCgAABIAKwABAWCwOJJASsSCBLiDaAAAgAQCCACoRSdmAIIAzZaq8WTaMrSAtHzBc9pgGAAAA.YAAAAAAAAAAA&zone=1920588&goal=7749643&banner=7749645&pageiid=1742806143802&PAGEIID=1742806143802&LOCATION=hvg.hu&l=hvg.hu&ord=1742806143802&imgpre=%2F%2Fad.adverticum.net%2Fbanners%2F7749642%2F&zona=1920588&kampany_id=7749643&uniqueid=2407231148342942551322&uniqueID=2407231148342942551322&UNIQUEID=2407231148342942551322&url%3A7749644=https%3A%2F%2Fad.adverticum.net%2FC%2F1920588%2F7749643%2F774964500%2F1742806143802%2Fhvg.hu%2F7749644%2F%3Fu%3D2407231148342942551322&url.e%3A7749644=https%253A%252F%252Fad.adverticum.net%252FC%252F1920588%252F7749643%252F774964500%252F1742806143802%252Fhvg.hu%252F7749644%252F%253Fu%253D2407231148342942551322&title=Advertisement+%231920588&goadebug=1

lap vizsgálatában az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Penny, a Spar és a Tesco egyes termékeit vette figyelembe.

Az árak alakulása azt mutatja, rövid távon egyelőre még csak az árrésstop érezteti a hatását, és a keresztértékesítés (legalábbis az árfigyelőben érintett termékeket nézve) még nem indult be. A lap megjegyzi: A drágulás mögött olyan tényezők is meghúzódhatnak, mint egy akciós időszak vége vagy beszállítói áremelés.

Üzletláncokra bontva az Auchan esetében csökkent a legtöbb termék ára arányaiban (44%), ezt a Penny és a Spar követi (40%), majd a Tesco–Lidl (39,5%), végül az Aldi zárja a sort (37%).

33 termék esetében 40 százaléknál magasabb volt az áremelkedés március 17. óta, ebből 17 termék a Sparban, 8 az Auchanban, 5 a Tescóban és 1-1 termék a három diszkontban található. A csoportban hat tésztaféle is található, de akadnak virslik, sonkák, szalámik és gyümölcsök is.

Van néhány olyan termék, amely minden bolt esetében azonos árról azonos árra emelkedett, például a Pick téliszalámi (6999-ről 9889 forintra), a Gyermelyi spagetti (599-ről 849-re) vagy a Bonduelle Gold Prémium csemegekukorica (599-ről 989 forintra).

40 termék drágult 30-40 százalék közötti mértékben, a Portfolio szerint itt felülreprezentáltak a virslik, az uborkák és a mirelit hasábburgonyák.

Szintén 33 termék ára nőtt 20-30 százalék között, főként növényi italok, tejfölhelyettesítők és körték találhatók ebben a körben.

10-20 százalékkal drágult 74 termék ára az árrésstop első hetében, a kategóriában „jelentősen felülreprezentáltak voltak az ásványvizek, de akadtak virslik és növényi italok is”.

A termékek többségének viszont inkább csökkent az ára, 34 terméknek több mint 50 százalékkal, főként nyilván az árrésstoppal érintett termékek, mint a tejtermékek, margarinok és zsírok, ezek közül is főként a gyártói márkás termékek ára esett, amelyeken az üzletek relatíve magas árrést alkalmaztak, szemben a saját márkás termékeikkel, amelyek árrése sokszor még a 10 százalékot sem éri el.

– írja a HVG

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük